torsdag 10 januari 2008

var noga med köksinredningen under besiktingen

Idag tänke jag dela ut ett litet tips från läktaren...

Någon dag innan vi hade vår slutgiltiga besiktning så genomförde jag en egen förbesiktning där jag verkligen gick igenom ALLT och tog god tid på mig. Det är annars lätt att man missar saker under besiktningen.
Nu har vi hittat en sak som jag missade. Jag var väldigt noga när jag gick igenom köksinredningen. Öppnade alla lådor, tittade så det inte fanns några repor, kontrollerade att allt var tättat som det skulle under vasken och ja jag tyckte jag gjort allt. MEN icke sa nicke ... en sak hade jag missat. Jag hade aldrig kollat vårt skafferi ordentligt. Vi har ett sådant skafferi som är som en jättestor låda från golv till tak där man drar ut hela skafferiet och kan lasta det från båda sidor. Vet inte om det var någon bra beskrivning men jag hoppas ni hänger med på vad jag menade. Efter att vi haft några vänner på besök som även de har just denna typ av skafferi så påpekade de snabbt att konstruktionen var felaktigt monterad. Det visade sig att om man drar skafferiet så långt ut som man skall kunna dra det så faller hela rasket till marken. Det är ren tur att vi aldrig dragit ut skafferiet helt. Men även om vi inte dragit ut det helt ... tänk om lille Isaac dragit ut den sista biten själv och fått hela alltet över sig. Rent livsfarligt alltså. Själva skåpsluckan sitter även med för få skruvar vilket gör att denna skallrar när man stänger skåpet. Imorgon, en vecka efter att vi rapporterat detta till Myresjöhus, kommer snickaren och skall se om han kan montera skåpet rätt.


Imorgon kommer även en antennfirma för att hjälpa oss med antenn och mottagning av boxers sändningar. Jag skall ligga och hålla tummarna hela natten för att det skall gå att montera antennen inne på vinden. Jag är rädd att det blir fult att montera en antenn på taket. Hur det än blir så slipper vi iallfall undan Telias digital-tv över internet.

3 kommentarer:

Drömhem sa...

Tack för tipset, vi ska själva ha 2
av den typen skafferi. Är ni nöjda med ert HTH kök?

Anonym sa...

FInns det något skäl, annat än de dåliga paketen, till att ni väljer boxer istället för Telia digital tv via nätet?

Unknown sa...

Hej Johan!

Ja det dåliga urvalet av kanaler är en stor anledning. Det är dock troligt att Telia kommer att åtgärda detta i framtiden. Det måste de nästa om de skall kunna konkurera med andra leverantörer.

En annan orsak är att jag vill inte lägga alla ägg i en korg när det gäller tillgänglighet. Dvs dörr internetuppkopplingen så blir du även utan TV.

Det är även idag fortfarande oklart vad det faktiskt kommer att kosta med Telias digitl-TV i framtiden. De levererar ju gratis i ett år men vad händer sedan?

Sen verkar deras lösning iallfall i nuläget inte få bösta betyg då det gäller deras boxar och då man vill ha flera tv-apparater.

I övrigt är det ju verkligen en supersmidiglösning att sändningarna levereras över nätet. Vet dock inte hur bra det fungerar om du INTE vill ha Telia som internetleverantör.

Och slutligen så är det faktiskt så att jag byggt ett eget system, multimedia center, i vilket jag även har kortläsare mm. I detta system är mjukvaran baserat på en variant av linuxdistrubutionen Ubuntu som heter Mythbuntu (http://www.mythbuntu.org/). Mediacentert fungerar alltså till videouppspelning, TV med inspelning mm, bilder, musik, nyheter, surfning, väder, onlinestreaming, spel mm.

Jag har med andra ord kastat ut allt som heter digital-boxar, stereo och dvdspelare och ersatt det hela med mediacentret.