måndag 7 januari 2008

första resultatet av ändringarna på pannan

Det har nu gått ett dygn sedan jag ändrade första gången på pannan.

Det har faktiskt gått rätt så bra den här ändringen! Till min stora glädje. jag var rädd att jag skulle få frysa i massor idag.

Lite dumt är det allt att jag inte har något termomenter hemma. Hade ju varit intressant att veta vad temperaturen är inomhus i grader just nu. Men det känns som sagt rätt OK. Eventuellt skall jag med något finlir få upp värmen pyttelite. Jag har idag ändrat kurvförskjutingen till -1 samt skruvat på shuntventilen(tror den heter det) nere vid rören bredvid pannan. Denna stod tidigare inställd på 6 och jag har nu dragit ner denna till 5. En annan fundering jag har just nu är varför samtliga av de röda ventilerna är stängda eller de ser iallafall ut att vara stängda. Om jag har fattat det hela rätt skall dessa styra tillflödet till radiatorerna på andra våningen. Skall se om jag kan hitta information om detta någonstans.

Så inställningen just nu är alltså följande:
kurvlutning: 5
kurvföskjutning: -1
shuntventil: 5

med dessa inställningar har jag nu en framledningstemperatur på 28-29 grader.

Som jag har uppfattat det så är det önskvärt att ha en temperatur på ca 30 när det gäller det vatten som går ut i golvvärmen. På det vatten som skall ut i radiatorerna vill man dock ha något högre än 30 grader. Närmare 35 grader om jag inte minns fel.


Alltså vilken vetenskap detta är och det känns lite jobbigt att man inte har något facit att kolla i.

Inga kommentarer: