söndag 13 januari 2008

rengöra kamin på ett smidigt sätt

Återigen har jag snappat upp ett härligt tips på byggahus.se forumet. Denna gången handlar det om hur man rengör kaminen på bästa sätt. Detta är något som jag verkligen har användning för. Nybörjare som man är på att elda i kamin så lyckas jag alltid sota ner glaset till kaminen trots att det skall vara väldigt svårt i de nya effektiva kaminerna. Tidigare använda jag diskmedel på en svamp för att rengöra glaset och det var lite kämp för att få det helt rent och fint. Men NU tar jag lite tidningspapper och fuktar det lätt med vatten. Därefter doppar man det lite lätt i den aska som man förhoppningsvis har kvar i kaminen. Sen är det bara att tvätta av glaset med den askiga tidningstussen. Detta fungerar perfekt och är så våldsamt mycket effektivare än att använda andra rengöringsmedel. Ett super tips!

Tydligen så använde man för i tiden aska till tvättmedel och då framför allt aska från björk. Askan från björk löstes upp i varmt vatten och sen använde man detta för att tvätta kläder.

Alltså ett effektivt OCH miljövänligt sätt att rengöra kaminen på!

Vi eldar inte varje dag utan det har blivit några dagar nu runt jul mest för mysfaktorn men det är ganska enkelt och smidigt. Jag trodde att det var omständigt och jobbigt att elda och kunde inte alls förstå de som eldade för att värma huset men så var det alltså inte. Vi har ju inte plats för en massa ved som det är nu heller men jag har lite planer på hur vi skulle kunna bygga en mindre vedförvaringsplats. Tanken som jag har nu är att bygga denna längs väggen på vår carport med ett enkel litet utstickande tak. Därför har jag ändrat mig när det gäller de takpannor vi fick över vid bygget av huset. Myresjöhus lämnade en halv pall med takpannor som jag tänkte ge bort eller kasta men nu får jag nog behålla dem ett tag till om det nu blir något bygge till veden i framtiden.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för tipset!
Det kommer till användning i framtiden då vi också ska ha en kamin i huset.

Anonym sa...

Helt fantastiskt och miljövänligt. Ska sprida detta till alla mina vänner. Tack för tipset.

Anonym sa...

Sanslöst bra tips! jag har försökt med diverse olika rengöringsmedel och inget har fungerat förutom detta. Tidningspapper har man ju alltid och aska fanns ju kvar i kaminen.