söndag 6 januari 2008

ändrat på värmepannan, Nibe fighter 360P

Nu sitter jag här lite nervös och skriver detta inlägg ...


... jag har nämligen ändrat MASSOR på vår värmepanna. Vi har en Nibe Fighter 360P. På pannan finns ju en hel del kul inställningar att skruva på för att få exakt den temperatur och drift som önskas. En av dessa inställningar kallas för värmekurva. Vi har tidigare haft denna inställd på ett värde av 10 men jag har nu modigt ändrat denna till 5 då jag tror att det faktiskt är så den bör stå inställd. Efter lite läsande så tror jag att jag har rätt MEN det återstår ju att se. Hoppas inte jag har fel för då blir det KALLT imorgon. Men om jag har rätt så borde vi ju helt plötsligt fått mycket bättre ekonomi i uppvärmningen :-) . Min tanke är iallfall att nu köra pannan med värmekurva 5 med en förskjutning av kurvan med -2 (med hjälp av ratten på framsidan på pannan). Samtidigt så har vi på ovanvåningen skruvat upp alla termostater på max utom i sovrumet där vi vill ha det riktigt svalt och skönt. Alla termostater till golvärmen på nedanvåningen står även de i maxläge. Med denna inställning borde det innebära att vi kan styra hela husets temperatur enkelt via pannan och endast köra pannan så hårt som det verkligen behövs.

Skall bli mycket intressant att se hur det känns imorgon ...

Någon annan som har samma panna eller liknande? Vad kör ni er på? Hur stort hus? Golvärme/radiatorer?

4 kommentarer:

Linda sa...

Hej Patrik!
Intressant läsning. Vi bygger ju också med Myresjö, men är inte så långt komna i processen ännu. Däremot så pratade vi med mina föräldrar för någon dag sedan om deras Nibe fighter 310p (de har precis flyttat in i deras nybyggda hus, ca 130 kvm). Han sa just det om inställningarna som du nämnde. han har provat sig fram och nu satt kurvan på 6 med +1. Även ökat termostaterna i rummen. Numera tickar inte pannan på hela tiden som den gjorde tidigare.

Så du får nog det lagom imorgon, möjligen att du får öka på lite, men det kan ju också räcka för att ni har en annan storlek på panna.

Berätta hur det går.
/Linda.

Unknown sa...

Hej Linda!

Tack för din kommentar!

All info och erfarenheter är bra att få höra om.

Det är inte helt lätt att få koll på det här med uppvärming men OJ så viktigt det är. Kör man en värmepump som det skall köras så är inte uppvärmningen någon överdriven kostnad länge i hemmet.

Min tanke är att uppdatera på bloggen om hur det går med kalibreringen. Kanske kan det hjälpa någon annan.

Anonym sa...

Hej Patrik!

Hur gick det med kalibreringen?

Har själv en Fighter 360P och vill gärna trimma den så snålt som möjligt.

Förväntansfulla hälsningar,
Börje

Anonym sa...

Hej,

Vi har själva en NIBE Fighter 360p i vårt hus som är ett 1,5 planshus på ca 170kvm.

Jag undrar nu hur det gick med ditt mixtrande på pannan? Vad har du din värmekurva inställd på nu?