onsdag 19 mars 2008

trädäckets grund på plats

Någon lyssnade nog på mina önskemål om väderomslag. Det har nu varit fint väder två dagar i rad! Vilken tur med tanke på att jag varit ute och jobbat hela dagar. Två dagar efter senast uppdatering om framgångarna så har det hänt en del.



Att placera ut bärlinorna som jag valt att dimensionera med 195x45 mm virke tog tid. Först skall alla betongplattorna läggas på plats och vågas in. Jag valde att lägga dem så att ett litet fall uppstår. På betongplattorna lägger jag sedan takpapp eller motsvarande och på detta placeras sedan bärlinan. Takpappen lägger jag ut för att hindra att det konstant vandrar fukt mellan betongplattan och bärlinorna. Även om det är sommar och torrt i luften kommer betongen ändå att hålla en del fukta. Då virket till bärlinorna inte finns att få i de längder som sträcker sig längs hela trädäckets längd får man skarva. För att sammanfoga bärlinorna i skarvarna använder jag spikplåtar och ankarspik. En spikplåt på varje sida om bärlinan.


Bärlinorna monteras med cc550. Målet var cc600 men jag minskade något för att få en jämnare fördelning av bärlinorna på trädäckets djup. Jag försöker vara noga med att faktiskt hålla detta avstånd mest för att alla skruvrader skall bli raka och fina sedan och ändå hamna mitt i bärlinan.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Heja heja, det här går ju som smort!
Pax för att få vara med på invigningen av trädäcket! :)

/emarstu

anette sa...

Här går det undan! Hos oss har det snöat de senaste dagarna men jag hoppas er sol kommer häråt snart. Toppen med all info, bara att gå tillbaka hit och läsa när det är vår tur.

Unknown sa...

Jadu Mia, du kommer nog med stor sannolikhet få ta risken att vandra på däcket senare :-)

Skönt om det kan hjälpa något med några tips Anette!

andreas sa...

Hej,

Superfint trädäck! Jag är precis på väg att bygga ett själv och håller på surfa information inför bygget :)

Jag hoppas du kan hjälpa mig lite. Det är bärlinorna jag undrar över, när du lägger dem på betongplattorna - hur håller du dem på plats? Fäster du dem på något sätt?

Byggde du altanen flytande, eller hur fäste du den annars?

Mvh,
Andreas

Unknown sa...

Hej Andreas,

Tackar!


Det som håller reglarna på plats är endast trallen själv då den skruvas. Inget annat håller reglarna i position relativt varandra. Jag har dock för mig att jag satte en tillfällig bräda över reglarna då jag höll på att få dem i rätt position.

Altanen är byggd med en flytande konstruktion. Den är alltså inte fäst i huset eller i plintar.