måndag 10 mars 2008

att nyanlägga gräsmatta

... jag tror det kanske är något fel på mig .... måste berätta för någon ...

Jag har lidit mig igenom slavarbetet att kratta igenom marken på tomten hela helgen och var näst intill döende söndag kväll men idag, måndag, när jag kom hem från jobb kände jag nästan hur något övernaturligt drog i mig och jag kände en enorm sug att få ... KRATTA !!!!

Något måste vara fel på mig. Har jag krattat så mycket att det blivit ett beroende? Kan det verkligen hända :-)
I skrivande stund började jag faktiskt fundera på fenomenet beroende och dess faktiska definition. På Wikipedia finns en artikel som förklarar beroende, http://sv.wikipedia.org/wiki/Beroende, efter att ha läst atikeln så inser jag att jag ännu inte uppfyller de kriterier som skall uppfyllas.

Hur som helst ... hela tanken med allt förarbete är ju att få en fin grund att så vår gräsmatta på. Och ja vi skall så gräset. Från början var tanken att vi skulle rulla ut gräs men efter att ha räknat på det och sett prisskillnaden samt insett hur mycket annat man kan göra för de pengarna så var det inte svårt att ändra oss. Efter en hel del läsande om att nyanlägga gräsmatta hittade vi en guldgruva på information i ämnet. På hemsidan olleberg.nu finns allt man behöver veta att läsa.

Följande aktiviteter listar Olle Berg för nyanläggning av gräsmatta:
  1. Området skall vara väldränerat, grovplanerat och bearbetat med en spade eller jordfräs till ett
    djup av ca 30 cm.
  2. Lätta sandjordar förbättras med 3-6 cm torvmull. Styv lerjord ersätts med lerfri matjord 20-30 cm tjockt.
  3. Grundgödsla med Hammenhögs Tg Växupp, 5 kg per 100 kvm. Fräs ner gödseln i jorden ungefär 10 cm.
  4. Finplanera och jämna ut marken med en kratta. Ta bort alla större stenar, rötter eller liknande.
    Om jorden är lös bör Du välta den med en belastad gallervält.
  5. Mät upp ytan. Om den är stor kan det vara bra att dela upp den i mindre områden. Du kan då dela upp
    gräsfröblandningen i mindre portioner, vilket gör det enklare att fördela jämnt. På förpackningen ser Du
    hur mycket gräsfrö som går åt. Jag rekommenderar Weibulls Extra Green och vid skuggiga partier
    Weibulls Skugga.
  6. Så alltid i fuktig jord. Försök att så så jämnt som möjligt för att undvika ojämnheter i spridningen.
    Lättast är att sprida ut fröna för hand. Man kan också använda en spridarvagn, men enligt min erfarenhet
    inte så bra.
  7. Mylla ner fröna grunt med en lövräfsa.
  8. Platta till ytan med en gallervält så att fröna trycks mot den fuktiga jorden.
  9. Frön och det översta lagret av jorden (ca 1-2 cm) måste hållas konstant fuktigt 3-4 veckor efter sådden.
    Vattna försiktigt efter behov.
  10. Vänta med den första klippningen tills gräset är 5-7 cm högt. Klipp aldrig mer än en tredjedel (2-3 cm)
    per gång. Använd alltid uppsamlare när Du använder en rotorklippare eller en cylinderklippare.
  11. Följ sedan mitt skötselprogram för gräsmattor. Eventuellt ogräs som kommer upp, bekämpar Du året efter
    sådden med Weibulls Gräs-Kombi.
Just nu längtar jag efter att få så gräs.

4 kommentarer:

Unknown sa...

Ett tips är att vänta några veckor med att så. Vi gjorde precis som er och fixade till gräsmattan så fort vi kunde förra våren, i slutet på Mars sådde vi. Tyvärr var vi lite tidigt på det och det resulterade i att gräset tog sig väldigt dåligt. Vi fick en ogräsmatta istället för gräs :(.
I efterhand har vi förstått att gräset inte börjar gro förrän temperaturen i marken är över 10 grader.

De i området som sådde senare på våren och till och med under sommaren har haft större framgång än vad vi hade.

Unknown sa...

Tack Tomas för din kommentar!

Ja vi hade ju tänkt att så tidigast i början på april. Sen får vi se om det är väder och temperaturer till det.

Just nu känner jag dock större oro för grundarbetet. Nu när det har regnat så rinner ej vattnet undan utan vi har massor med vattenpölar och det är riktigt sunkigt på tomten. Vad som är orsaken till detta vet jag inte och det oroar. Kan ju vara vad som helst. Är marken pressad för hårt pågrund av traktorkörandet, rinner det till vatten från kringliggande tomter, beror det på fel lutningar etc. Suck ... om man nu måste dränera så vill man ju göra det nu istället för att komma på det när man redan har en gräsmatta på plats.

Anonym sa...

Hej!

Jag och min sambo grävde ner jordvärme i december 2008. Och ska anlägga ny gräsmatta och vi har samma problem som Patrik har att det står vatten på gräsmattan. Likaså mina föräldrar (de har dåck en gammal gräsmatta) men det har garanterat med tjälen att göra att det inte rinner undan något vatten. Det kommer försvinna när tjälen släpper på det rinner ner. Det är min teori. Du kan ju ha vatten som rinner ner från grannars trädgårdar också men det försvinner också garanterat. FÖr du har väl inte vatten som står jämt där?

MVH Gabriel

Unknown sa...

Hej Gabriel!

Tack för dig inlägg ...

Vi har idag inte detta problem längre. NU har vi sått gräs och har nu en riktigt bra gräsmatta. Alltså inga problem alls längre med vatten som står kvar.