torsdag 20 mars 2008

en mör kropp senare och något som liknar ett trädäck

Efter ytterligare en hård arbetsdag i bra väder har det vuxit fram något som liknar ett trädäck. Strax över 1000 skruvar har man väl skruvat i än så länge. Skruvdragaren är nog DEN bästa uppfinningen någonsin! Utan den hade det kanske tagit ETT år att färdigställa trädäcket. Alltså dagen har inte varit alltför hmm varierande då det gäller aktiviteterna;
1. Hämta planka
2. Lägg plankan på plats
3. Kontrollera så att kärnvirket ligger på rätt håll (årsringarna bildar ett upp och ner vänt U med öppningen neråt)
4. Se till att plankorna ligger direkt intill varandra utan mellanrum. Mellanrum kommer uppstå med tiden då det fuktiga virket krymper då det torkar. Lämna dock en liten distans mellan husgrund och plankan.
5. Skruva två skruvar i varje fästpunkt. Håll raka skruvrader. Sänk endast skruven strax under virkets yta.

När man gjort detta MASSOR med gånger ... gissa om det blir enformigt!


Vid lunch kom Hanna ut med strandstolarna, pizza, sallad och dricka. Oslagbart! Där satt vi i stolarna på det som än så länge var ihopskruvat av trädäcket i solen och åt gott. OJ va härligt!



Under dagen har även Isaac hjälpt till med trädäcket. Han är en mycket duktig skruvhämtare. Efter att han lämnat över en skruv till pappa satt han granskande kvar och synade hur väl jag skruvade i den i virket. Så fort jag lyfte skruvdragaren rusade Isaac flitigt iväg och hämtade en ny skruv :-)

8 kommentarer:

Anonym sa...

Hanna; Beskrivning på hur vi gjorde med foten kommer snart. Gubben ska skriva i hop hur han gjorde sen. :-)
Trevligt med en nyg blogg. :-) Här får jag kika runt! GLAD PÅSK!

/Malin Inspiration & design

Anonym sa...

Länkade till din blogg, hoppas det är ok?!! :) Malin Inspiration & design

Drömhem sa...

Här går de undan! Ser ut att bli riktigt bra! skönt att få de gjort nu, man vet aldrig när våren kommer igång & grillen ska fram!:-)

Anonym sa...

Vilken bra beskrivning av hur man gör ett trädäck snyggt och smidigt! Jag länkar till er från min husbyggarblogg, hoppas det är ok!
Glad Påsk!

Unknown sa...

Länka på! Det är ju bara kul ju fler som hittar hit!

Anonym sa...

Patrik, var är blåkläderna och tofflorna?!? Det ser ju nästan ut som jeans på bilden! ;)

/emarstu

Anonym sa...

Hej! Förborrar du inte? Har satt en altan utan att göra detta och sett en som är förborrad. Kan helt klart säga att den extra tid det tar att förborra är värd det! När vi bygger vår nästa altan (i sommar) så får maken gå å förborra och jag får skruva i. :)

Unknown sa...

Ja jag har talat lite med folk tidigare om att förborra och jag funderade faktiskt på det. Anledningen till att jag inte gjorde det var dels pågrund av allt extra arbete men även faktumet att ett enkelt skruvbyte kan ge samma effekt. Alltså genom att välja rätt skruv till altanbygget kan man också påverka utseendet.