måndag 24 mars 2008

produktionstid 5,5 dagar för 46 kvm trädäck

NU är sista brädan på plats och vårt nya trädäck är komplett!!

Det tog alltså en person fem och en halv arbetsdag att färdigställa trädäcket. Just nu känner man bara en härlig känsla av belåtenhet. Men det tog inte många minuter innan man började fundera på nästa projekts uppstart. Om det visar sig att bygglovet för planket blir klar nästa vecka så är det tid att beställa en del av materialet till det bygget. Jag måste sätta mig ner nu snart och räkna och skissa på planket.
Det fortsatta arbetet med förberedelserna för gräsmattan får nog vänta ett tag till. Marken måste torka upp ordentligt innan det går att fortsätta på den fronten.





På båda sidorna av trädäcket har vi satt av 60 cm på vilket det är planerat rabatter. Dessa kommer att ramas in av kantsten (den mörka byastenen). Denna kantsten kommer även att rama in själva trädäcket på framsidan. Detta underlättar gräsklippningen. I en av sidorabatterna är vi iallfall överens om att plantera bambu.

22 kommentarer:

Anonym sa...

Var bara tvungen att göra ett inlägg och berömma dig. Tycker att du har varit suveränt duktig som gjort detta ensam och det blev verkligen fint:)
En guldstjärna till dig!

anette sa...

Håller med systeryster, mycket bra jobbat! Jag undrade just varför trädäcket inte gick kant i kant med huset, men det var ju en riktigt bra idé (hade aldrig kommit på den själv).

Kim sa...

Tjusigt, ett riktigt dansdäck :)

Jennie sa...

Jättefint blev det :-)

Ni får komma ner på fika någondag!

Hälsningar Jennie

Anonym sa...

Hej!

Ser mycket snyggt ut! Perfekt för sommarens grill och/eller cocktailparty!

Vi som inte har kommit så långt med vårt Pilegården-bygge ännu "dreglar" gärna över alla fina bilder på ert hus!

Vi ska på byggstartsmöte i april. Har ni några tips inför det mötet, vad vi ska tänka på osv?
Vi vet inte riktigt vad som ska gås igenom ännu. Ritningar, elritningar...etc

Hälsningar nybyggarna Anna och Ola

Anonym sa...

Toppenfina fönster öch dörrar!! Vill gärna byta ut våra mot något med mera "ljusinsläpp". Verkligen fint!!

Unknown sa...

Till alla:
Tackar för beröm och det är kul att höra att ni tycker det blev snyggt!!

Till Jennie:
Klar vi borde komma över på en fika :-) Vi får bestämma en dag!

Till Anna och Ola:
Vad roligt att ni är så långt kommna som byggstartsmötet! Jag tror att man normalt går igenom alla ritningar (det är många), hållpunkter och tider under bygget, kontaktinformation till alla hantverkare, leverantörer (tex för kakel och klinker mm). Det är med andra ord inte så mycket man faktiskt kan förbereda inför detta möte. Men en av de första sakerna som skall beslutas om efter byggstart är frågor relaterade till elen så det kan man ju fundera lite på. Men det är egentligen något som blir lättare då man fått elritningarna. Varför det är så tidigt efter byggstart är för att en del av elen måste vara klart då de gjuter grunden. Även vissa förändringar av VVS ritningen är viktigt att ta direkt med MH eftersom mycket av detta också skall vara klart då de gjuter plattan.

Men när ni väl fått ritningarna så ta gott om tid på er att verkligen gå igenom dem cm för cm. Gäller att allt är rätt för det är bara ni som kan upptäckta om något är fel innan de begås i själva bygget.


Till Anki:
Fönstersättningarna i vårt us är en av de sakerna vi är extra nöjda med. Känns som vi får in mycket ljus från alla håll och på rätt sätt. Skadar ju inte heller att det ser snyggt ut :-) Tack!

Anonym sa...

Roligt att följa ert trädäcksbygge. Mycket inspirerande!!! Slutresultatet blev ju väldigt bra! Lösningen med att lägga plattor på marken är intressant och tilltalande, då slipper man ju en massa plintgrävande, och det tilltalar iaf mig väldigt mycket. =)

Anonym sa...

Hej!
Hur fäster du bärlinorna på betongplattorna?
/Gustav

Unknown sa...

Hej Gustav!

Bärlinorna är inte fästa i eller på betongplattorna. Konstruktionen i sig är så stabil och tung att detta ej behövs. Det finns ingen anledning att fästa konstruktionen varken i husgrunden eller annat just på grund av dess storlek och tyngd.

Anonym sa...

Va smidigt! Tack för infon!
/Gustav

Anonym sa...

så snyggt det blev!

Anonym sa...

hej!

jag ska snart bygga trädäck och har blivit ganska förvirrad, men nu bygger jag precis som du fast lite mindre. bra och snyggt och enkelt. bara en fråga, har du någon grus under plattorna som du packat med padda eller lägger man dom direkt på marken? jättetack för svar.

hälsningar

Jasenko

Unknown sa...

Hej Jasenko!

Jag har inte lagt någon grus under plattorna. Jag gissar att du menar sättsand. Detta hade jag normalt gjort för att få en packad och fin yta att lägga plattorna på. Det är också enkelt att få in rätt nivåer genom att man kompleterar med sättsand/grus.

I vårt fall hade vi redan underlaget bestämt. Under husbygget lade man ut sand som packats. Det är på denna sand jag sedan lagt plattorna.

Hoppas det svarar på din fråga och lycka till!

Anonym sa...

Hej!

Vi ska också bygga trädäck så fort vi flyttar in.. vi undrar hur mycket du fick lägga ut för virket, ca?

Mycket tjusigt gjort! Hoppas vi lyckas lika bra!

Anonym sa...

hej patrik,

tack så mycket för det snabba svaret, det verkar som att jag varit lite oklar,

vi har okså sand men bara närmast husgrunden ungefär 40 cm.
det jag menade var det underlaget som måste vara dränerande och hård packad plus en viss tjocklek också (typ 20 cm), detta för att slippa tjällyft. om man lägger sättsand direkt på marken räcker det som underlag för plattorna?

hälsningar jasenko

Unknown sa...

Hej Liw!

Minns inte exakt vad jag fick lägga för endast virket men totala notan hamnade på 13500 kronor. Vad som ingick i den summan står i ett tidigare inlägg som en inköpslista.

Hej Jasenko!
Den sand som du har en liten bit utan för huset är troligen samma typ av sand som jag har runt mitt. Det är denna sandbädd, som går 4 meter ut från huset, som jag lagt plattorna på direkt efter att jag plattat till och packat den.

Anonym sa...

Det var ju inte så farligt :) Vi ska göra ungefär likandant fast med plintar.. priset bör hamna där omkring då ju...

Gillar ej blogg, så jag länkar om det är ok?

Anonym sa...

Hej Patrik

Jag ska just till att bygga trädäck även jag. men nu har jag blivit förvirrad av alla tips om virkestyp etc. Vad har du valt för virke, är det vanligt tryckt eller?

Där du köpte det i Kävlinge, fixar de allt till dig och var kvaliteten bra? Jag tänkte köra på plintar, finns det även att köpa där?

mvh Andreas som är imponerad av ditt resultat...!

Unknown sa...

Hej Andreas!

Ja det stämmer. Virket jag använde är "vanligt" tryckt virke av klass AB. Ja jag var nöjd med materialet och servicen från leverantören i Kävlinge. De inte bara levererade hem utan såg även till att lägga upp det snyggt och prydligt i carporten vilket var en extra ansträngning.

Bor du är i området? Dvs är du en granne på Gryet?

Anonym sa...

Hej hej! Jag tycker väldigt mycket om ert "trädäck", skule hemskt gärna vilja ha ett sådant. Var det mycket jobb att göra det? Vi ska göra en inglasad altan så småningom men glaset är ju väldigt dyrt så det är inte aktuellt på ett tag. :( Funderar på om man kan göra ett soldäck först och sedan bygga till det andra, eller om man bygger själva stommen/ altanen utan fönster och sätter in fönster vid senare tillfälle. Ska ni ha inglasat eller nara som ett soldäck? Det ser jättefint ut verkligen, är superavis. :) vad fint det kommer att bli med utemöbler med sen!


Ha en bra dag! Mvh Malin Inspiration & design

Anonym sa...

Hej Patrik

Ingen granne på gryet, bor en bit bort- i Bjärred. Men hittade in när jag sökte lite tips inför mitt däckbygge. Lycka till och njut i solen.

mvh Andreas