måndag 17 mars 2008

första jordfräsningen och början på trädäcket

Efter att äntligen gått igenom hela tomten efter sten och annat skräp har vi nu avverkat en vända med jordfräs över tomten. Man märkte direkt hur packad jorden var. Det är ju inte så konstigt heller med tanke på att man kört på marken med tunga maskiner under och efter bygget av huset. Tyvärr var där några områden jag inte kunde köra på för att där var så blött i marken. Nästa steg blir alltså att gå över tomten igen efter sten och skräp. Vi får se hur många gånger det är vettigt att varva med stenplockning/krattning och jordfräsande. Om det bara alltid kunde var så fint väder som det var i helgen.



Idag kom leveransen av materialet till trädäcket. Mycket smidigt från Järn & Trä Center i Kävlinge. Man lastade och pallade snyggt upp allt inne i carporten till mig. Vad härligt äntligen skulle man få göra annat än att slava med jord och markarbeten ett tag. Något jag längtat efter. Man blir RÄTT så trött på att traska runt i jorden för länge. Kul med variation med andra ord.


Dagen jag "längtat" efter blev inte riktigt som jag tänkt mig. En helg med underbart väder har gått och nu slår inte lika roligt väder till. Kallt, blåsigt och blött. Men skam den som ger sig. Det blev ändå en heldag ute.

Första och ganska tunga uppgiften blev att bära bort alla betongplattorna från carporten till sandbädden där trädäcket skall växa fram. Jag har nu placerat ut dem i princip där de kommer att hamna slutgiltigt och börjat fundera lite på hur jag skall våga in allt så jag får en lösning som håller och den lutning jag vill ha. Just nu funderar jag på om jag skall lägga trädäcket i våg eller ge det lite lutning så att vatten rinner av. Min första tanke var att ge det någon lutning (0-1 cm / m) men sen har jag börjat fundera på om det verkligen behövs. Lägger man trallvirket på "rätt" håll så får man en välvd ytan på ovansidan som vattnet ändå kan rinna av. Med andra ord att man tänker på om man lägger kärnsidan upp eller ner på trallbrädorna.



Som ni ser på bildera så är det inte SÅ kul väder att vara ute och jobba i. Hoppas det sker ett mirakel och det blir sommar väder imorgon och resten av veckan så man får något gjort.

13 kommentarer:

anette sa...

Vad duktiga ni är! Jag ser inte fram emot att rensa undan alla hundratlas grenar och rötter som ligger utspridda på vår tomt i leran, men det blir ju snyggt till slut. Jag följer med spänning ert altanbygge, vi har tänkt bygga något liknande om något år.

Anonym sa...

Vad trevligt att ni lägger upp bilder så man får följa "utvecklingen" :) Ska visa min gubbe bilderna sen. han borde bli inspirerad till att bygga. ;)

/Malin Inspiration & design

Anonym sa...

hej,

hur fick du plattorna i våg?
jag vet inte, har försökt lägga en rad först sedan flera men fick inte dem i våg. lägger man alla plattor samtidigt och sedan försöker man våga in dem?

tack föt svaret,,

hälsningar jasenko

Unknown sa...

hej jasenko,

Ja det är lite jobb att få alla plattor i nivå. Jag gjorde dock så att jag började med att våga in den plattraden som låg närmast huset. Från höger till vänster. Alltså lägg en platta på rätt nivå sen ser du till att nästa är i samma nivå som den första du la. Sen när andra är klar så gör du likadant med tredje plattan. Ser till att den är i samma nivå som andra plattan.

När sen hela första raden är lagd börjar du på nästa rad. Från höger till vänster. Den första plattan lägger du och ser till att den är i nivå med första plattan på första raden.

Andra plattan på andra radn lägger du och ser till att den kommer i nivå med andra plattan på första raden samt med första plattan i andra raden.

Sen fortsätter du på det viset tills du fått alla plattor på plats.

Hoppas jag svarade på din fråga :-)

Anonym sa...

tack patrik,

jag provar din variant fast jag är lite orolig eftersom jag misslyckat så många gånger.

hälsningar jasenko

Anonym sa...

Hej patrik,
jag har lagt nästan alla plattor och fått dem i våg (vilket jobb)
men nu vill jag fråga dig hur du fick trädäcket i rätt vinkel mot huset, ok kryssmått men det är inte lätt det heller. har du börjat med första och sista raden (kolumn) redan när du lagt plattorna.

tack

hälsningar jasenko

Unknown sa...

Hej Jasenko,

hmmm Har inte tänkt på det som ett problem ..... hmmm

Jag såg bara till att den bärlina som ligger närmast huset låg på samma avständ från husgrunden hela vägen. Sen när jag skruvade trallen använde jag en vinkelhake för att se till att trallen placerades med 90 grader relativt bärlinan.

Anonym sa...

Hej,

Mycket fint arbete. Men jag undrar om du inte tänkt fel när du lagt trallbrädorna. När trallen torkar så kommer den att kupas något. Årsringarna strävar efter att rätas ut. Sålunda, om kärnsidan läggs uppåt så blir brädan konvex på ovansidan och vattnet rinner av.

Unknown sa...

Hej Ronny,

Jag tror att vi menar samma sak. Alltså att vi har samma idé om hur trallen borde läggas.

Erik sa...

Hej,
har hittat denna bloggen först nu.
Helt klart bra dokumentation av projekten och en insprirationskälla för våra egna trädgårdsprojekt.

Sitter och kollar i spännviddstabell inför altanbygge men den utgår ifrån både bärlina och golvreglar. Hur fick du fram plintavståd för 45x195? Jag behöver nog hålla ner höjden ytterligare och satsa på 45x145 eller 45x170. Vill få ett stabilt golv men vill inte heller göra mer jobb än nödvändigt. Några tips?

Mvh
/Erik

Unknown sa...

Hej Erik!

Tack för ditt inlägg! Verkligen kul att du har nytta av bloggen. Hela tanken är att hjälpa andra och dela med sig av mina erfarenheter.

Jag har för mig att jag tittade i spännvidstabellerna samt rådfrågade experter på byggvaruhusen. Med den feedback jag fick kunde jag avgöra vilket avstånd jag behövde. Jag överdrev dock dimensionerna ytterligare för att garantera ett stumt och stabilt trädäck.

Jag la endast bärlinor efter det att jag ansåg att jag inte behövde reglar på detta då trallen i sig håller ihop kontruktionen.

Erik sa...

Hej igen,

nu är jag färdig med plattorna och vill bara dela med mig av ett GRYMT BRA TIPS till de som läser detta och ska använda plattor som plintar. Hyr/låna en planlaser! Man nollar mot den första referensplattan och sen går man bara runt till alla andra plattor och får direkt svar på om man ska högre eller lägre. Oerhört smidigt.

Nu längtar jag verkligen efter att få skruva!

/Erik

Unknown sa...

Hej Erik,

Härligt att du är klar med "grunden" det är den mindre roliga biten.

Ja planlaser är definitivt ett hit! Jag använde en cirkulationslaser när jag mäte höjder i mitt poolbygge och det underlättade ordentligt. En planlaser är ju ännu bättre. Jag hade nog sparat en del tid om jag haft en sådan när man mätte in grunden för trädäcket.