tisdag 16 oktober 2007

oväntad titt på huset mitt i veckan

Tid för lite uppdateringar om vad som hänt på bygget sedan sist. Egentligen var tanken att åka ut och titta till bygget först på fredag denna vecka men det blev ändrade planer. Jag fick nämligen besök av en vän som heter Micke. Vet inte om han ville träffa mig eller om han helt enkelt tyckte synd om mig i min ensamhet och rastlöshet som pappaledig :-) . Hur som helst så ville han se huset så vi åkte ut för att ta en titt och det hade hänt en del.

Ytterligare lite har blivit färdigställt då det gäller carporten. Det kvarstår väl i stort endast målning nu. Tanken är ju att carporten skall målas i samma kulör som träpanelen på husets kupor. Innertaket och vindskenor skall vara vita.


Jag känner mig dock något skeptisk till lösningen för första stolpen som bär upp takkonstruktionen. Märklig höjd på betongfundamentet och skum lösning att man gjuter in bultarna. Det syns längst ner till vänster på bilden ovan. Även lösningen för den andra stolpen verkar märklig. Detta är något som jag skall be dem dubbelkolla för allt detta måste vara 100% rätt innan någon stenläggning kan påbörjas.


En annan mycket kul utveckling i bygget är att de nu tagit bort byggställningarna runt om huset. Utan den skrymmande byggställningen kan man nu verkligen se hur huset ser ut utvändigt.



Stuprör finns nu monterade överallt men med ett litet problem. Stuprören skall ju leda undan vattnet i rör som kommer upp ur marken. Problemet är att dessa rör som kommer upp ur marken är felmätta. När jag frågade och påpekade om detta var det något de såklart redan kände till och nästa måndag skall det komma någon och gräva om dessa rör. Tydligen blir detta ofta fel så det var aboslut inget ovanligt eller något att ägna vidare tanke.


På insidan hade man i köket fått installerat diskmaskinen , monterat skåpsbeslag och passbitar och golvlisterna i aluminium.



Centraldammsugare, torkskåp, torktummlare och tvättmaskin har också det kommit på plats i grovköket.
På ovanvåningen har de monterat vask och ställt badkaret på plats i badrummet.


Nästa gång det är tid för en liten titt ut på byggplatsen är på fredag.

Inga kommentarer: