fredag 26 oktober 2007

egen förberedande besiktning

Idag har jag varit ute i huset och tagit en liten titt för att förbereda mig inför den kontrollbesiktning som skall äga rum på måndag. Besiktningsmannen kommer att köra ett varv genom huset och komma med sina anmärkningar och synpunkter. Sen är det vår tur att komma med våra åsikter. För att verkligen fått med allt man skulle kunna tänka sig ha anmärkningar på gick jag ett varv i huset idag som tog hmmm rätt långt tid. Tar en stund att gå igenom ALLTING noga och i detalj. När jag var klar hade jag fått ihop en gedigen lista på funderingar. Nu gäller det bara att renskriva dessa så de kan redovisas på ett strukturerat sätt på måndag. Övergripande kan jag väl säga att allt var OK. Det mesta jag hade att anmärka på var färgfläckar och skrapmärken på lister, fönsterfoder och dörrfoder.

Jag fick också chansen att se hur speglarna som glasmästaren var och monterade i onsdags såg ut. Mycket trevligt. Känns som vi gjorde ett bra val när vi valde bort det vanliga spegelskåpet i badrummen och istället valde att montera speglar i nivå med kaklet. Bortsett från de speglarna vi monterat över vask i de båda badrummen har vi även valt att montera STORA helfigurspeglar som går från golv till tak. Jag har nu talat med plattsättaren och han skall foga speglarna så fort han har tid och troligtvis på måndag.

Nu återstår det för oss att ge oss ut i butikerna och leta rätt på ytterbelysning och badrumsbelysning. Dessa skall sedan monteras av elektrikern så fort de får tid till detta.

Kaminen i vardagsrum


Duschhörna i badrum på nedanvåning


Helfigursspegel i badrum på nedanvåning.


Spegel vid vask i badrum på nedanvåning.


Badrum nedanvåning


Badkar i badrum på ovanvåning


Helfigurspegel i badrum på ovanvåning


Helfigurspegel i badrum på ovanvåning


Spegel vid vask i badrum på ovanvåning


Badrum ovanvåning

4 kommentarer:

Anonym sa...

Så fint det blir! Jag ser att ni har en annan tvättställsblandare i badrummet på nedervåningen, var kommer den ifrån (vi har valt bort både köks- och tvättställsblandare och är på jakt efter något annat)? Vi har tänkt sätta upp en stor spegel i lilla badrummet som löper i stort sett längs hela tvättställsväggen, hur mycket fick ni betala före era speglar? Var det någonsin ett alternativ att sätta upp spegeln utanpå kaklet?

Unknown sa...

Hej Anette!

Var bygger ni någonstans?? På Gryet??

Ja efter besiktningen idag känns det underbart! Alla hantverkare och byggledare är så himla bra och trevliga. De har gjort ett superjobb. Bara mindre detaljer kvar att fixa som går snabbt och lätt.

Ja valde bort både vskblandare och duschset från standard. De vi valt nu tog vi från Golvpoolen. Samma ställe vi beställde kakel ifrån. Märket på dem är Tapwell.

Vi valde som du sett att inte sätta upp något spegelskåp eller annan spegel som ingår i standard. Känns snyggare och hmmm renare med infällda speglar i nivå med kakel. Det är så klart en smaksak. För oss var det enda alternativet att lägga speglarna i nivå med kakel och ej utanpå. Dels så slipper man ju betala för kakel under spegelytorna. Med så stora speglar vi valde blir det ju ganska stora ytor. När speglarna ligger i direkt kontakt med väggen blir de även mer hållbara för slag och andra stötar.
Vi anlitade Jacobs glasmästeri i Kävlinge för att leverera speglarna samt montera dem. De kom ut och mätte upp storlekarna på plats innan. De har gjort en mycket bra jobb och vi är mycket nöjda. För alla speglar samt montering betalade vi 3500 kronor. Som jag förstår det skall det vara billigt. Jag kommer ihåg när vi renoverade för en tid sedan så fick vi betala nästa 1000 kronor bara för en liten spegel. Och det var utan leverans eller montering.

Anonym sa...

Det ser verkligen super ut! Jag måste erkänna att jag är avundsjuk på kaminen och golvplåten som blev glas. Jag försökte länge övertala Johan om glasskiva till vår blivande kamin, men jag fick ge mig till slut.
När jag ser bilderna på er dusch så inser jag att vi också borde ha valt bort duschset:et. Kanske går att trixa till ändå - köpte ni den själv och Myresjöhus VVS:are monterade, eller?

Unknown sa...

Hej Sandra!

Ja det där med att övertala varandra känner man ju igen :-)

När det gäller duschen så tog vi själva duschväggen som Myresjöhus har men vi tog en större variant som är 90X90cm istället. Den som ingår från standard är ju bara 70X70cm eller 70x90cm. Sen valde vi den i aluminum och rökfärgat glas för att det skulle gå fint ihop med kakel och klinker. Duschset och vaskblandare beställde vi samtidigt som vi beställde kakel och klinker. Så de levererade den till byggplatsen tillsammans med kakelleveransen. Allt har monterat av Myresjöhus personal bortsett från speglarna. Så det är alltså MH VVS:are som monterat dusch med tillbehör.