fredag 2 januari 2009

stampat makadam

Nytt år, nya friska tag och massor med arbete att tillryggalägga ...


Idag var det riktigt kallt för att vara i skåne ... -9.9 grader vid 09.00 på morgonen. Självklart var det kallt nu när man skulle ut och arbeta. Det kommer säkerligen vara kallt som attan hela helgen eftersom det nu är planerat att det skall jobbas hela helgen.

Planen är alltså att innevarande helg färdigställa grunden i poolen för gjutning så fort som möjligt. Förhoppningsvis kommande vecka.

Dagens arbetspass började med att jag och min gode granne och vän satte oss i bilen vid niotiden med målet att hämta hem en vibrostamp från Cramo i Lund. De är inte helt lätta att transportera men är man två personer så fungerar det att bära. Varför jag valde en stamp istället för en traditionell vibroplatta (padda) har med att göra att dessa packar djupare än dess viktmässiga motsvarighet bland paddor. Skulle jag ta hem en padda för att packa min 30-40 cm makadam skulle jag behöva en monsterpadda. Att lyfta ner den i poolhålet skulle var helt omöjligt. Därför är stampen en räddare i nöden. Maskinen var mycket smidig att arbeta med. Bortsett från att stampa med maskinen var vi även tvungna att gräva ur en del jordmassor som rasat ned från väggarna. Första tanken var att det skulle bli helt omöjligt och plågsamt eftersom allt var fruset. MEN ... det visade sig att efter att man hackat sönder massorna med ett spett var det enklare att gräva upp eftersom allt kom i jordkakor som enkelt lätt sig slängas upp ur gropen. Det var tur att även en andra granne och vän trillade in lite senare och hjälpte till med arbetet. Härligt med vänner! ..... och kaffe .... och sol ...

Vi hann även påbörja arbetet med ramen som skall omsluta isolering, armering och betong vid gjutningen. Ramen bygger jag i råplansvirke med dimensionerna 220x45mm. Efter att ha sågat kortsidorna och med nöd och näppe fått dem att passa ner i hålet så placerades långsidorna ut. Det var då vi upptäckte det tragiska att det helt enkelt inte gick in en ram med en längd på 8,5m. Det innebär med andra ord att morgondagen får börja med att på ett eller annat sätt se till att vi får in en längd på minst 8,4 m.





Inga kommentarer: