lördag 3 januari 2009

arbete med gjutram fortgår

Idag ångrar jag allt jag sa igår om att det var för kallt för att jobba! Idag har jag istället valt att gnälla över hur extremt onödigt det är att det regnar när det skall jobbas. Rätt kläder är inga problem att hitta. Det som drar ner moralen till strax under botten är VÅTA ARBETSHANDSKAR och ångesten av att presseningarna just nu inte täcker sidorna i poolen. Sidorna blir alltså blöta och det är upplagt för att det skall rasa som attan. Nästan att mardrömmarna infinner sig redan innan man sover.

Pågrund av vädret beslutade vi idag för att avbryta och täcka över med presseningar igen och återuppta arbetet imorgon.

Lite blev det dock ändå gjort idag. Jag började med att på morgonen lasta om mina två pallar med murbruk som skall användas vid murningen av väggarna i poolen. De låg oskyddade mot väderleken och jag bar då in dem under carporten. Vilken tur att jag gjorde det med tanke på regnet som anlände på eftermiddagen. Resten av materialet jag fått hem antingen genom att ha hämtat hem det själv från Byggmax eller fått det levererat från Bauhaus ligger eller står bra där det är. Flera pallar med Lecablock pryder hela framsidan av huset. Isoleringen ligger i carporten och i förrådet. Armeringsmattor och armeringsjärn ligger bredvid poolhålet inne på tomten. Suck vilken byggarbetsplats. Och utöver detta har jag inte fått undan allt byggmaterial som är kvar till planket. Jag har ju fortfarande lite plank kvar att sätta upp. Det har ju dragit ut på tiden för jag varit tvungen att komma åt med grävmaskin mm.

Resten av arbetsdagen har gått till att rätta in träelementen i det som skall bli gjutramen. Det är ju viktigt att ramen hamnar med rätt vinklar och avstånd till kringvarande miljö. I mitt fall har jag valt att försöka ha samma vinkel på poolen som min carport. Carporten har i sin tur i princip samma vinkel på tomten som huset så detta borde bli det som är mest tilltalande. Träelementet på kortsidan närmast carporten var den första biten vi fick att ligga både med rätt vinkel samt med rätt höjd. Därefter gäller det att fortsätta med långsidorna för att sedan avsluta med bortre kortsidan. Alla ramelementen skall vara i rätt vinkel och rätt höjd så lite mixtrande blir det. Vi blev som sagt inte klara idag som det var tänkt pågrund av vädret. Förutom vädret så var det även problematiken med att poolhålet var något för kort på längden som ställde till det och orsakade förseningar. Det gällde ju att gräva ut och hitta centimetrar var man än kunde för att det skall gå ihop att få ner hela gjutramen så plattan blir i önskad storlek. Troligtvis är problemet löst nu men lite grävande till lär det bli imorgon. På bredden blir nu gjutramen 4,5 m och längden 8,5 m.

Ett problem som visade sig först då de två första ramelementen skulle skruvas ihop var att hörnvinkeljärnen som skulle hålla ihop virket mm inte kunde skruvas på utsidan. Detta medför så klart att det blir mycket svårt att skruva loss beslagen senare då ramen skall plockas upp ur hålet efter att plattan är gjuten. Kanske gör det inget att låta ramelemneten ligga kvar nere i hålet och helt enkelt bygga ner dem i marken. Skulle detta på något sätt kunna påverka negativt får jag börja experimentera lite för att på ett eller annat sätt få ramen demonterad ändå.

En sak står klar ... allt har tagit längre tid än vad som uppskattats ... Min tanke tidigare var 1 dag för att montera ramen sen att hinna isolera, armera på 1 dag. Så blev det icke ... suck ...





2 kommentarer:

Vimsingen sa...

Visst tar allt mycket längre tid än man tror. Jag tycker mycket av tiden också går ått till att skaffa alla saker man behöver. Alltid är det något man glömt.
/Vimsingen

Unknown sa...

Hej Vimsingen!

Ja det är lätt hänt att man inte räknar med tiden det tar att räkna, beställa och fundera när man skryter om att något gått snabbt :-)

Förarbetet är ju det som skapar goda förutsättningar!