söndag 26 oktober 2008

dräneringsrör

Ytterligare en dags arbete avklarat i pool-hålet. Hjälten Magnus hjälpte mig några timmar. Nu är dräneringsröret nedgrävt under makadamen. Dräneringen ligger längs kanten på hålet med början och slut i det utrymme som senare kommer att bli en dräneringsbrunn. Jag har försökt att lägga dräneringsröret så djupt som möjligt i makdamen så att vatten dräneras så tidigt som möjligt.

Tanken var från början att jag skulle ha ett lager på 20cm med makadam. Nu visar det sig att jag behöver ha ett lager på någonstans mellan 30-40cm. Detta för att jag skall komma upp i den nödvändiga höjden. Jag behöver få makadamen med en nivå så att jag har ett avstånd på mellan 165-170 cm upp till ovansidan av hålets kant.

Det är inte alls negativt att jag får ett tjockare lager med makadam. Det är till och med bra. MEN ... det är ju så jobbigt att behöva beställa mer makdam. Något annat som bidrar till att det blir jobbigare är att det blir mer omständigt att packa makdamen. Beroende på vilken storlek man har på markvibratorn kan den packa olika djup makadam. Jag kommer dock endast få ner en vibrator med storlek för att packa 20cm makadam. Detta betyder att jag måste packa makadamen i två lager. JOBBIGT!

Nästa steg är alltså att jämna till makdamen så att jag får en yta som är 20cm tjock. Packa det sen lägga på resterande makadam och packa det.


Början och slutet på dräneringsröret slutar i det skom skall bli brunnen.


En bit av dräneringsröret nedgrävt.




I vanlig ordning är Isaac med och hjälper till. Och leker med sina favoritleksaker.

Inga kommentarer: