fredag 24 oktober 2008

Ett bra tillval

När vi skulle göra alla tillval till huset var centraldammsugare ett självklart val. Det skulle ju vara så himla bra så det var ett val vi inte ens behövde diskutera, för diskutera gör vi om allt :) Och när vi väl flyttade in i huset och började använda dammsugaren så var vi nöjda. Kanske inte överförtjusta men den funkade som en dammsugare ska, bortsett från att slangen emellanåt snurrar sig. Men i söndags började en lampa blinka, sista dammsugarpåsen var full!! Det sista jag dammsög upp var en stor husspindel så det fanns inte en tanke på att tömma påsen i väntan på att vi skulle fixa nya! Då jag dammsugar dagligen (två håriga katter, en tvååring och ett stort barn är ganska duktiga på att skita ner och har man golvvärme ska man gå barfota ;)) var den enda lösningen att ta fram den gamla ”vanliga” dammsugaren. Först nu förstår jag varför vi valde centraldammsugare!! Dammsuga trappor är jobbigt och tungt när man måste släpa på dammsugaren, sladden räcker inte på ett helt våningsplan utan man behöver byta uttag och dammsugaren kör in i det mesta och fastnar överallt! Centraldammsugare rules helt enkelt :D

Jag började kolla runt på nätet efter återförsäljare till dammsugarpåsar och hittade nätshoppen dammsugapåsar.nu. Skickade en beställning i måndagskväll och onsdags låg de i brevlådan! Det tyckte jag var snabbt! Och efter att ha pratat med grannarna hade de bra priser också.

Det enda jag hade velat ha annorlunda skulle i så fall vara förvaringen av slangen. Precis som på en vanlig dammsugare där man trycker på en knapp och sladden åker in skulle man kunna förvara slangen i väggen i stället för att behöva släpa in den i städskåpet. (Det händer inte så ofta hos oss utan den får ligga framme istället.) Det borde ju inte vara så svårt att lösa tycker jag!

2 kommentarer:

Kim sa...

Skönt att höra att ni tycker om centraldammsugaren med tanke på att även vi gjorde detta tillval :)

Leena - By the sea i Tosteberga sa...

Halloj!
Centraldammsugare är bara BÄST! Jag har beställt till sockeln under köksskåpen också, av snickaren (dvs min käre make:-)
Jag tror att Canvac.se har en vinda till slangen. Kolla där.