söndag 19 oktober 2008

makadam

Med en värkande kropp kan jag nu meddela att makadamen äntligen är dumpad i hålet. Igår fick vi stenen levererad och sedan spenderade jag, Isaac och vår vän Martin ett par timmar på att fördela makadamen jämt över hålets botten. Enligt mina beräkningar så skall det finnas sten så att det räcker till ett makdamlager på 200mm. Det är dock svårt att räkna på eftersom hålets kanter ej är helt raka samt att bottnen är ojämn. Nu när stenen är grovfördelad över poolens botten känns det som det kommer att behövas mer men jag får ner och mäta avstånden från stenen upp till hålets kant. Tanken är ju att det från stenen, då den är packad med padda, och upp till hålets kant skall vara 170cm. När makdamen packas kommer den att sjunka något vilket innebär att jag egentligen vill mäta upp en nivåskillnad på 165cm. Då finns det en marginal så att makadamen kan sjunka ihop 5 cm vid packning.

Vi får se efter mätningar om det fattas eller ej .... i värsta fall får man ju beställa mer.

Hålet med fiberduk i botten och presseningar längs alla kanter.


20 ton makadam som precis blivit dumpat i hålet.


Tre starka män krävs för att fördela makadamen i hålet.


Isaac var riktigt duktig på att gräva makadam.



2 kommentarer:

Anonym sa...

Tänk vad härligt med egen pool till sommaren! Så duktig er lill kille är att jobba.

Hanna sa...

Tack, så länge han tycker det är roligt får man väl uppmuntra barnarbete ;)

Tyvärr är inte poolen tänkt att vara klar förrän 2010 så det får bli Isaacs plaskdamm en sommar till!