torsdag 14 augusti 2008

TRÅK!

Vissa hushållssysslor är riktigt tråkiga att göra. Jag kan tycka det är roligt att laga mat och det är ju framför allt gott att äta! Det kan även vara helt ok att städa då känslan av ett nystädat hem väger upp. Sen har ju jag ofta en gullig hjälpreda som dammsugar och plockar upp leksaker. Men någonting som jag verkligen avskyr är att stryka (kan nog komma på fler men bara för att nämna nåt ;-)). Jag drar mig länge innan jag köper något som kräver strykning och någon ”snäll fru” som stryker mannens skjortor är jag definitivt inte! Därför har jag även dragit mig en del för att skaffa gardiner.

I början var vi överrens om att inte ha några alls men efter ett tag började vi tycka att det kändes lite tomt och då kunde jag sträcka mig till korta enkla snabbstrykta kappor. Snart ett år senare har vi äntligen köpt gardiner, vita längder med knytband upptill. De är jättefina men innan de hängs upp måste de ju tvättas och strykas!!! 8st längder på 260cm! TRÅÅÅÅK! Tillråga på allt måste de sys upp men det tänker jag försöka göra när de är upphängda, för att undvika att skrynkla till dem allt för mycket igen. Därför får ni bara lite närbilder idag!





7 kommentarer:

Tinnar och torn sa...

Håller helt med...avskyr att stryka och gör det snudd på aldrig. Köper man nåt som måste strykas så blir det oftast bara använt en gång ;o) Det finns ju strykfria skjortor...Kram Petronella

anette sa...

Haha, här är en till som i stort sett aldrig stryker. Ett nytt strykjärn skulle väl göra det roligt ett litet tag, men nej, det är helt enkelt inte min grej :).

Hanna sa...

Tinnar o torn: tror faktiskt redan mannen har ett par strykfria skjortor :o) Han stryker inte gärna själv heller!

Anette: Mitt strykjärn är nytt men det hjälpte inte ändå! Hoppas det blir roligare för dig i alla fall för du har väl också en del gardiner att styka i nya huset! Får bara inse att jag o strykning inte går ihop :o)

Anonym sa...

Hej lina heter jag

vad fina gardiner är det himlas eller vad kommer dem i från.

Vore kul att se eran hall o kök.

fin blogg o fina bilder

mvh
Lina

Hanna sa...

Lina: Gardinerna kommer från la redoute. Har bara hunnit sy färdigt fyra längder o drar mig lite då jag måste börja med stryka de återstående fyra :-) Men bilder kommer sen!

Mamma Ce sa...

Använder fållband till mina gardiner nuför tiden. Bara att stryka på... Fast nu har du ju redan börjat sy ser jag...

Hur som haver - jättefina gardiner och ni bor i ett jättefint hus!

Anonym sa...

Hallå!

En liten rapport från bygget.

Det mesta flyter på för tillfället förutom att takfönstret på baksidan är felritat så att det är ca 1 meter för långt ner. Så nu måste pannorna ner och fönstret flyttas upp. Sådant som händer? Tja, en duktig konstruktör borde ha upptäckt det på ritbordet. Däremot är det svårt för oss att se varken på ritning eller utanpå huset. Men igår när vi hade möte om VVS och el så fick vi gå upp och titta och då är det ganska uppenbart inifrån:-) Men de hade förstås redan sett det själva. Ingen har dock ringt oss och informerat från vårt kontor, som vanligt.

Som sagt, annars flyter allt på. Hantverkarna är på bra humör och det är riktigt trevligt att komma och titta. De är mest bekymrade över att hinna ha alla avstämningar med oss innan bebisen kommer. 1 1/2 vecka kvar till beräknad dag!

Vi behöver åka och kolla på utebelysning. I helgen prioriterade vi dock att sätta upp spjälsängen, förbereda skötbordet och hämta barnvagnen istället vilket var en mycket roligare sysselsättning! Kanske blir det en lamprunda till helgen.

Hälsningar
Anna