tisdag 26 februari 2008

NFH

När vi flyttade in i huset levde vi i ett rosa skimmer. Allt var så bra och de grannar vi träffat var väldigt trevliga. Vi fick dock höra lite om en dam som bor i närheten av oss, som att hon inte uppskattat husbyggget, hon avskyr myresjöhus och allt som tillkommit med husbygget. Vi tänkte inte så mycket mer på henne eftersom vi redan då visste att vi ville ha plank mot hennes tomt och man behöver ju inte umgås med alla grannar!

Oj så fel vi hade! Hon benämns numera som NFH (ni får försöka klura ut den förkortningen själv) När vi bott i huset i två veckor fick vi ett brev från kommunen. Vi hade utfört en olovlig åtgärd angående den jordvall vi hade på baksidan. Vi ringde till kommunen för att få reda på vem som anmält och gissa vem! Självklart vill man inte ha en stor jordhög som tar upp halva trädgården men det är kanske inte det första man gör när man flyttar in i november. I varje fall tog vi kontakt med en bonde som tog bort den på två dagar.

Nu har vi ansökt om bygglov för plank och brev skickades ut till berörda grannar igår. Gissa vem som ringer!!!! I 40 minuter skrek hon på Patrik i telefonen, ena stunden ansåg hon att han var fruktansvärt otrevlig, i andra hennes bäste vän. Hon förstod inte hur vi kunde tänka sätta upp ett plank och det var synd om oss som måste titta på denna fula skapelse. (Vet inte om vi är konstiga men vi tycker det är fint att ha växter i en trädgård!) Men i samma mening tyckte hon det var hemsk att alla kunde se in till henne!

Längst ner på vår tomt har myresjöhus gjort dränering och än så länge ligger där bara singel. Det tyckte NFH var snyggt och föreslog att vi skulle ha en remsa med singel på marken som tomtgräns!!! Ska man skratta eller gråta!?! Det ska ju vara kul att flytta in i sitt nya hus! Just nu hoppas jag bara att kommunen är snäll och ger oss ett bygglov så vi slipper ha någon kontakt med henne, känns inte så lockande att sitta på altanen i sommar och ha henne skrikande ett par meter bort! *SUCK*

7 kommentarer:

Anonym sa...

Hmm NFH... kan det vara "nitisk, fanatisk, häxa" eller kanske "nittioårig, ful, hatkärring". Kämpa på, det finns tyvärr ett antal sådana gnällspikar som bara lever för att ställa till jä*elskap. TACK för en superbra blogg!!!
Annie

Unknown sa...

hehe oj vilket skratt jag fick mig!! Det kankse blir en grej av det här att gissa vad det kan stå för :-)

Jag som har lite insider information kan tipsa om att det är inte helt uteslutet att det är på något annat språk :-)

Hur som helst ... det var ju jag som fick mina fiskar varma under det där MYCKET givande telefonsamtalet ... herre jösses vilken tur att jag hade handsfree till telefonen för det måste var det jobbigaste samtalet jag någonsin haft.

Man har ju diskuterat ed folk tidigare om allehanda saker men jag har nog aldrig stått och tagit emot lika mycket otrevligheter som under det där samtalet. Nå, man får väl ta det för vad det är och hoppas att man inne på kommunen iallfall har lite sunt förnuft och tittar på sakfrågan.

Kim sa...

Usch då, vad trist. NFH torde väl stå för neighbor from hell i detta sammanhang? Lycka till med kommunen... Om inte planket blir godkänt, hur är det med ett staket - behöver man inte bygglov för har jag för mig? Komplettera med växtlighet så är det kanske en fungerande nödlösning...

mie sa...

Hm.... Tujor växer ganska fort, kan köpas ganska höga och stoppar en hel del oljud. Dessutom behövs inget bygglov och man kan låta dem växa hur högt man vill. Undrar vad NFH skulle gilla det??? Tänkte bara som förslag om inte bygglovet går igenom :-)

Trollisbo sa...

Haha, det är i sådana här tillfällen man funderar på över hur en del människor undrar... NFH var ju en mycket talande beskrivning (kanske nått för mina grannar)

Kämpa på det är roligt att flytta in även om man har grannar som man inte uppskattar, vem vet kanske en kaffetår med kaka kan hjälpa?

Ha en bra helg!

Anonym sa...

Skönt att vi bor granne med en åker, iaf tills bonden tycker det är dags för gödsling.

Anonym sa...

Det är min största fasa, att ha byggt drömhuset och sen få en idiot till granne. Hoppas det löst sig.

MVH Petra o Thomas Västerås