måndag 25 maj 2009

fuktspärr och hälften återfyllt bakom trappan

I helgen fick man lite gjort iallfall.

Av de tio ton makadam som dumpats på uppfarten finns nu inget kvar. Inte världens roligaste jobb att rulla makadam och återfylla men SÅÅ mycket roligare än att gräva ras. Som återfyllnad har jag använt både 8-16 makadam samt jordmassor som jag gräv upp ur poolhålet. Jag har försökt att hålla mig med 30 cm makadam intill lecaväggen hela vägen runt poolen. Efter tio ton har jag nu fyllt så det återstår ca 60cm upp till väggens ovansida. Det alltså inte slut med återfyllnadsarbete än. Efter att vatten och el är draget i marken är det bara till att beställa hem ett lass makadam till. Det går en hel del bakom trappan.


Innan jag påbörjade arbetet med att återfyll abakom trappan murade jag upp stöd. Dessa stöd skall hjälpa till att hålla trappan på plats. Stöden murade jag upp med grovbetong och lecablock. I den trappa jag har finns fyra nivåer vilka man kunde mura stöd till. Jag valde dock att endast mura upp stöd för de tre nedre trappstegen/nivåerna.


Runt poolen har jag även monterat fuktspärr/Platonmatta. Fuktspärren täcker den övre delen av poolväggensutsida 60-70 centimeter ner från murens ovansida.

3 kommentarer:

Anonym sa...

mycket intiresno, tack

Unknown sa...

Hmm man undrar varför fuktspärr på enbart den övre biten!? Kanske kommer en förklaring längre fram...

Unknown sa...

Hej Anders,

Fuktspärren finns där för att skydda leca blocken från fukt. Om de blir fuktiga minskar dess isolerande effekt. Därav kan det finnas en motivering att fuktspärra hela vägen ner till grunden. Den andra effekten fuktspärren har är att återigen skydda från fukt men under den kalla perioden av året då det fryser i marken. Lecan kan alltså frysa sönder om den dragit åt sig vatten som sedan fryser då det bildas tjäle i marken. Jag har alltså monterat fuktspärren mot den övre delen av muren då det är viktigt att skydda muren på icke tjälfritt djup.

Hoppas detta svara på din fråga.