onsdag 9 juli 2008

att bygga ett plank

Av de tre sidor på tomten där vi tänkt att bygga plank är nu en och en halv klar... bara hälften kvar ... snyft ...


Som ni kan se på bygglovsansökan som finns bifogat i ett tidigare blogginlägg har vi beslutat oss för att bygga ett plank med en höjd av 1,80 m på de tre sidor av tomten som ej vätter mot gatan. Det blir ett dubbelsidigt plank med stående trallbrädor. Plankets konstruktion har effekten att skydda mot insyn, hålla barn kvar på tomten men det fungerar även som ett vindskydd. Då planket inte är helt tätt kommer vinden att brytas ner i mindre vindströmmar och därför avta i kraft. Ett helt tätt plank förstärker ofta vinden istället för vad man kanske tror hindrar den. Vinden får då upp hastigheten då den försöker ta sig över eller förbi planket.

Första steget är att sätta ett murarsnöre mellan ändpunkterna för planket. genom att göra detta får man en rak och fin linje för planket att växa fram i.

När murarsnöret är på plats är det dags att börja gräva för plintarna. Jag valde att sätta färdiggjutna plintar med en höjd av 70 cm med två meters mellanrum längs hela plankets sträcka.



När plintarna sänks ner i sitt hål kom ihåg att se till att "gafflarna" på plinten kommer på rätt håll. Rätt håll är då så att bultarna som skall slurvas igenom dessa "gafflar" går i linje med plankets längdriktning. Då alla plintar är i marken är det dags att återfylla runt plintarna så att de står stadigt där det är tänkt. Jag använde de massor jag grävt upp att återfylla med.

Då plintarna är i marken är det tid att sätta stolparna på plats. Jag har använt mig av stolpar av tryckt virke med dimmensionen 70x70 mm. När stolparna sätt på plats mellan plintens "gafflar" skall det finnas lite mellanrum mellan virket och betongen i plinten. Detta för att inte fukt skall vandra mellan plinten och virket. Detta mellanrum skapade jag genom att lägga en tumstock mellan plinten och stolpen då den borras och bultas på plats. Då blir mellanrummet cirka 1 cm. Då stolpen placerats på distansen (i mitt fall tumstocken) Mäter man med vattenpass för att se till att stolpen står rakt i plankets längdrikting. När detta stämmer borrade jag för översta bulten. I detta nyborrade hål spände jag sedan M10 skruv/bult med länden 100mm genom stolpen. Även under detta moment måste vatten passet användas så stolpen bli rak. När den första bulten är på plats och stolpen är rak i ena leden är det dags att borra nästa bulthål. Denna gången används vattenpasset för att få stolpen rak i andra leden (alltså ut ifrån planket). Och bulten/skruvas på plats. Nu skall man alltså ha en rak stolpe.



Då alla stolpar är på plats är det dags att sätta vinkeljärn på vilka reglarna skall vila. Jag skruvade fast vinklarna med ankarskruv så att undersidan på reglarna hamnar på en höjd av ca 40cm respektive 140cm från stolpens nedre kant. Detta mått tas ut någon gång resten av måtten tas ut med ett långt vattenpass eller annat så att vinkeljärnet hamnar i våg. Vinkeljärnen fästes på ett sådant sätt så att regeln ligger och vilar på järnet samt att reglarna skruvas underifrån.



När alla vinkeljärn är på plats är det dags att börja såga och sätta reglarna. Jag valde att sätta två reglar mellan varje sektion i planket. Reglarna är av tryckt virke med dimmensionen 45x70mm. Reglarna skall alltså ligga vilandes på vinkeljärnen och skruvas underifrån med ankarskruv. Om vinklarna satts på plats så att de monterats i våg kommer nu även alla reglar att var i våg. Det är viktigt att få reglarna i våg så att man får snygga skruvrader samt de syns mellan trallbrädorna i planket då det är klart.



När reglarna är på plats är det bara att sätta igång med trallbrädorna. Vi har valt att sätta 120x28 mm trallbrädor då dessa både är stabila och ger ett robust utseende. Jag valde att hålla ett avstånd på ca 50 mm mellan trallens underkant och marken. Detta varierar dock något beroende på hur jämn mark man har under planket. Varje bräda skruvas med två trallskruvar i varje regel. Nästa trallbräda skruvas med ett mellanrum av 4 cm mellanrum till den första brädan. Detta är 1/3 av en trallbrädas bredd. Detta är så klart en smaksak och direkt relaterat till plankets kostnad då det är trallen som kostar. När hela den ena sidan av planket är uppskruvat enligt ovan är det dags att ta itu med andra sidan. På denna sidan skruvas trallbrädorna upp med en förskjutning så att brädorna på denna sida centreras över mellanrummet på andra sidan.
Då trallbrädorna skruvas upp så var noga med att kontrollera att alla brädor kommer i våg och att de även är i lod. Lättast är så klart att ha passbitar för att få rätt mellanrum mellan trallbrädorna men även med dessa bör man kontrollera med vattenpass med jämna mellanrum.







21 kommentarer:

Familjen Eriksson sa...

Ni har verkligen fått ett fint hus!!! Färgen på huset passar mycket bra till stilen.

Synd att vi inte behöver ett plank annars hade vi nog kopierat ert rakt av.

Unknown sa...

Till familjen Eriksson;
Tack! Va snällt sagt!

Kul att ni/du gillade planket också! Man kämpar ju för fullt med att få det rest runt tomten just nu. Gissa en gång om det är jobbigt ...

Harry sa...

jag skulle vilja veta var ni har gjort för att gå en så grön gträsmatta. Är det lka tät som den ser ut på håll? Kan man få lite fler gräsmatte bilder och även någon närbild tro? Hur tjockt lager matjord har ni? Köpte ni detta eller hade ni jord på tomten som ni använde rakt av? har ogräset försvunnit nu?

Jag är imponerad över hur mycket ni hunnit med iår med gräsmatta, plank och altan och stenläggning.

Unknown sa...

hej harry!

Nja det är inga specialknep då det gäller gräsmattan. Jag har använt Weibulls Extra Green då jag sådde sedan har jag bara sett till att ge den gödning. Jag fräste ner gödning i samband med sådden som ägde rum den 1 maj. Därefter har jag spridit gödning 1 gång och då 6 veckor efter sådden. Den gången använde jag Weibulls långtidsverkande gödning.

Gräsmattan har artat sig bra på så här kort tid. Det finns områden i mattan som är mindre fina än andra och även områden i vilka ogräs har fått fäste. Ogrärset försvinner dock lite i taget och nästa år kommer vi att behandla mattan med Weibulls Kombi för att ta koll på resterande ogräs. Då gäller det även att stödså.

Matjorden vi använt var den som låg på tomten från början. Denna mark har tidigare använts som åkermark.

Ja det gäller ju att få så mycket gjort så snabbt som möjligt så man kan sitta och ta det lungt sen och njuta av det hela :-) Sista stora projektet (som vi än så länge vet om) är planket så det skall bli underbart när det är helt klart.

Anonym sa...

Hej.
Jag hamnade på din blogg av en slump. Jag blev mycket glad när jag hittade någon som så informativt kan berätta hur man kan bygga ett plank. Jag och min sambo har tänkt att vi ska åka och handla grejer idag. Jag misstänker dock att jag inte kommer bli helt nöjd med mitt plank efter att se sett ditt :).

Unknown sa...

hej där anonym plankbyggare!

Jag tror att det blir super. Det är enklare än vad man tror. Och skall man inte göra 80 meter av det som jag så blir det överkomligt i ansträngningsväg också ...

Lycka till!!

Anonym sa...

jättefint hus verkligen! gillar den grå färgen. men jag hade nog valt trähus istället för puts pga allt man har hört om nybyggda putshus..puts på cellplast är ju inte det bästa har det ju visats sig, likaså oventilerade trästommar. lätt att det blir mögel och ruttnar :(

Anonym sa...

Varför skall gafflarna på plintarna vara längs med planket som du visar på bilden? Är det av estetiska skäl eller hållbarhetsskäl? Skulle kunna tänka mig, rent teoretiskt, att stolpen vid högt vindtryck lättare skulle kunna klyva stolpen.

Unknown sa...

Hej Anonym!

Du är inte den första som frågat så det är väl bra fråga att ställa.

Varför jag valt att placera plintarna på ett sådant vis, dvs att gafflarna tillåter att bulten skruvas i plankets längdrikting, är av en ganska enkel anledning. Genom att placera på detta vis kommer ej eventuell planka som skruvas över gaffeln att behöva ligga utanför de andra plankorna. Bultens huvud eller bulten i sig själv hamnar i vägen för plankan. Alternativet hade varit att mejsla ut i plankan för att få den att ligga i samma nivå som bredvid liggande plankor. Ett annat alternativ är att skruva trallbrädorna ovanför bultarna men då blir det mycket mellanrum under planket och i min mening inte så snyggt.

Hoppas detta var förklarande ...

Anonym sa...

Hej!

Ville bara tacka för en extremt bra vägledning vad gäller plank bygge. Trodde inte det va sant när jag snubblade in här. TACK!

Unknown sa...

Hej Anonym,

Kul att du har haft nytta av bloggen. Det gör mig glad att jag kan hjälpa andra!

Lycka till med ditt plankbygge!

Anonym sa...

Visst satte ni trallen jäms med stolpens överkant?

Unknown sa...

Hej,

Nej,jag kapade stolparna något lägre än var trallens överkant hamnar. Detta för att jag inte ville att stolpen skulle synas.

På den näst nedre bilden kan du genom att zooma se vilket avstånd det är mellan stolpen och trallens överkant.

Anonym sa...

Nyfiken på om du ångrat ditt val av 70x70 stolpar (istället för 95x95). Som du även noterat sviktar dina reglar av tyngden av trallvirket med tanke på de liggande 45x75 reglarna. Har själv satt upp ett liknande plank (även 120x28 plank) men med 3 st liggande 45x95 reglar (och 95x95 stolpar). Även där sviktar reglarna något. Bygger jag ett liknande plank i framtiden får det bli stående reglar och med synliga stolpar så att säga, och med plintjärnen synliga dvs mer stabilt.

Unknown sa...

Hej Anonym,

Tack för ditt inlägg!

Nej jag är fortfarande nöjd med mitt val av virke.

Mina reglar sviktar inte utan det 45x75 regelverk jag nyttjat fungerar enligt förväntingarna.

Vad jag däremot kan tipsa om så här i efterhand är att vara mycket noga med att vattna kring plintarna så att massorna som omsluter plinten sätter sig ordentligt. Då jag inte gjorde det så har massorna tillåtit plinten att rubbas i den starka storm som drog förbi i vintras. Detta är dock något som enkelt repareras med att trycka plintarna rätt med ett spett och fylla med massor dör den packats.

Så glöm ej att vattna runt plintarna. Gjuter man egna plintar finns inte detta problem då man gjuter i ett hål där kringmassorna är orörda och packade.

Anonym sa...

Vilken fantastisk blogg att hitta, just nu när vi står i startgroparna att göra plank längs vår ena sida på tomten. Vad uppskattar du kostnaden till för ert plank? Vi tänker göra ett liknande och stryka det med järnvitriol.Älskar den grånande färgen :), så vacker mot all grönska.
Tusen tack för all inspiration!!

Unknown sa...

Hej anonym,
Tack för din kommentar! kul att ni kommer få användning av Blogger till ert plank bygge! hoppas det blir fint.
Mitt plank är 80 meter i tryckt virke från Norrland. Avrundat upp har jag för mig att totalkostnaden landade på 30000 kronor.

Anonym sa...

Hejsan!

Tack för din utförliga beskrivning på hur man bygger ett plank, jag kopierar det rakt av. Men jag undrar vad man ska ha för avstånd mellan plintarna och om du har något knep för att plintarna ska hamna i linje? Tack på förhand! //Mattias

Unknown sa...

Hej Mattias!
Trevligt att du verkar få nytta av mina erfarenheter. Jag har satt mina plintar med ett mellanrum på 2 meter. Om du sätter dem med det måttet så rekomenderar jag dig att prova att köra med regelvirke med dimensionerna 70x70mm. Detta för att undvika risken med att ett dubbelsidigt plank tynger ned regeln mellan plintarna.

För att få en rak och fin linje på plintarna spänn upp ett murarsnöre mellan ändpunkterna. Lycka till!

Anonym sa...

Ganska kul. Vi har ikväll byggt ett precis likadant plank (med exakt samma plintar, exakt samma vinklar, exakt samma reglar, exakt samma allt annat, dock med annan trall). Och det utan att tjuvkika här först =)

Anonym sa...

Hur menar du när du skriver att järnen är på rätt håll. Planket borde bli stabilare om man sätter dem på andra hållet.