fredag 2 maj 2008

äntligen är fröna i backen...

Äntligen kan jag stå utanför kanten till det som skall bli vår gräsmatta och känna en viss belåtenhet. Fröna är i marken!!!

Oj vilken ångest jag haft inför att så! Tankarna har rusat fram och tillbaks om man verkligen är redo att så. Kommer det bli bra med de lutningarna vi valt, är det plant nog, fattas det jord någonstans etc...

Men igår när regnet kom så var det som ett tecken på att nu är det dags. Det var PERFEKT väder att så gräs i så det var bara att ge sig ut med alla frön och spridaren och se till att fördela fröna jämnt på hela tomten. Det tog inte speciellt långt tid att bli klar och det ända behövdes göras efter att fröna var sprida var att mylla ner dem försiktigt med en lövkratta.

Weibulls Extra Green gräsfrön och handspridare


Gräsfrön sprids med handspridare


Nu skall man alltså få hålla sig borta från stora delar av tomten ett bra tag. Kanske kan man om 6 veckor var lite petig och slänga ut lite extra gödning. Om det blir till att göra det så hade jag tänkt att använda Weibulls Super Gramino.

Jaha vi får väl se hur länge man lyckas hålla sig innan man måste ha ett nytt projekt. Det är ju inte så att där är få att välja mellan ...

4 kommentarer:

Pauline sa...

Åh, vad härligt för er! Måste vara skönt att ha kommit så långt.
Ni är så flitiga och duktiga.
Hoppas det blir en underbar gräsmatta till sommaren med massor av sol och njutning.

Pauline

Peters Projekt sa...

Tjenis!

Snyggt jobbat med allt ni företar er!

Den med lastpallen runt midjan var riktigt gedigen ;) Tog en del i benen väl?

Är nyfiken på er handspridare. Hur nöjda är ni med den på en skala 1-10? Själv använder jag en rullvagn, som väl sprider ut materialet bra men kräver ett väldigt spring fram och tillbaka. På den just nämnda skalan, skulle jag ge vagnen en 6:a.

Ni har väl inte missat Mr Gräsmatta på nätet? http://www.olleberg.nu/

Den killen vet hur en gräsmatte-slipsten skall dras!! Skulle gärna ha en sådan gräsmatta men man måste ju hinna med annat också . . .

Peter

Unknown sa...

Hej Peter!

Ja lastpallen gav lite träning men den gjorde jobbet bra. Grannen testade att köra med en belastad stege istället och även det verkar ha fungerat finfint.

Handsprindaren är jag faktiskt väldigt nöjd med. Det gick superbra att sprida gödningen med den. När det kommer till gräset gick även det bra, fast att det var regnigt och fuktigt ute. Många säger ju att det fastnar mycket frö i spridarmekanismen på olika typer av spridare som ej är täckta. Om jag se världens bästa spridare som en 10a så får väl även denna en 6a på min skala. Jag är med andra ord nöjd med den och den kommer fylla sitt syfte även i framtiden. En jättefördel är ju att den är så liten. Allt skall ju få plats i förrådet :-)

Nej då vi har inte missat Olle Berg. Har till och med en länk till hans sida från vår blogg. Det är han som är facit i min värld :-)

Anna o L-G sa...

Hej!

Måste vara skönt att fått fröna i jorden, vi går och vänta på att firman som ska ordna våran tomt ska komma och gräva för altanen. Det blir antingen en som liknande eran eller en som går runt gaveln. Resten av tomten får vi fixat i juli.

Hadet