tisdag 29 april 2008

plocka sten och jämna till marken

Ytterligare en dag har lidit mot sitt slut.

Dagen började med att fräsa det sista av jorden som var kvar sedan igår. Det är skönt att jordfräsar nu är något som är ett minne blott i livet. Jag skall ALDRIG använda en jordfräs igen i mitt liv!! De bara går sönder och man måste spänna skruvar och alla andra smådetaljer som lossnar på dem av alla vibrationerna. Jag kan INTE förstå hur mänskligheten och konsumenterna av jordfräsar på vår planet kan gå med på att man producerar sådant skräp. En maskin bygg för detta ändamål måste ju tåla lite hårt arbete utan att de går sönder eller ha en massa delar som lossnar. Usch och suck för jordfräsar!

Hur som helst, när sista centimetern var fräst drog jag en lättnadens suck över att jag nu inte kunde råka ut för mer fräsproblem.

Jag sågade idag även av de rör till en av brunnarna, ett spolrör, på framsidan så att denna kan sänkas under gräsytan. Jag var noga med att dokumentera med foto var brunnarna ligger innan jag täckte ver dem med jord.

Resten av dagen har gått till att jämna ut marken inför sådden. Det tar tid om man vill ha det jämnt och snyggt. Det är riktigt svårt att vara säker på när man skall nöja sig. Jag använde mig av en upp och ner vänd pall för jämningsarbetet. På pallen lastade jag två tunga stenar och band sedan rep som jag kunde lägga runt midjan, detta för att kunna dra ekipaget över tomten fram och tillbaks.

Belastad pall används för att jämna marken

En annan väldigt kul syssla som ätit tid idag är så klart att plocka sten. Så kul man kan ha!

4 kommentarer:

Harry sa...

jag följer din anläggning av gräsmatta med stor entusiasm då jag själv sitter i samma sits. Dock har vi en jordfräs som sitter på en traktor. Den ska provköras imorgon och jag hoppas det ska gå smärtfritt :-) Vi har dock MASSOR med pinnar och rötter kvar att plocka bort innan imorgon.

Jag ser framemot sådden på din jordåker!

Unknown sa...

Hej Harry!

Kul att du tycker bloggen är intressant!

Jag vill inleda med att säga att alla jordfräsar borde förstöras ...

Även om jag sagt att jag aldrig skall röra vid en jordfräs igen så hade jag nog fått vika mig om den suttit på en traktor. Måste ju vara störtkul att leka med en traktor!

Anonym sa...

Hej! Verkligen roligt läsa om ert bygge, en inspirationskälla när man själv håller på. Har en liten fråga - Det skymtar ett garage i bakgrunden av bilden, hur stort är detta?

Mvh Anna

Unknown sa...

Hej Anna,

Hmmm jag vet inte hur stor garaget på bilden är. Det är grannens garage.

Själv har vi en dubble carport med tillhörande förråd.