torsdag 3 juni 2010

Premiärdopp och blommor

Har fått en del antydningar om att vi inte uppdaterar. Så Jenny, det här är till dig ;)

Igår tog jag och barnen premiärdopp i poolen! Helt underbart! Julian tyckte dock att det var alldeles lagom att stå på översta trappsteget och plaska i vattnet men Isaac var som en fisk i vattnet! Så nu hoppas vi att sommaren är här för att stanna!

Förra sommaren började vi göra iordning den ena rabatten på framsidan. Från början la vi dit ”fågelskitssten” men trots markduk växte ogräs alldeles ypperligt ändå och stenen gjorde det bara svårare att rensa. Så vi tänkte om! Jag ville ha en lummig rabatt men Patrik vägrade en ”sjuttiotalsrabatt” (har fortfarande inte riktigt förstått vad det innebär). Det krävdes många ritningar och mycket övertalande innan jag fick något så när fria händer! Jag ville ha en rabatt som blommar länge och med en hel del inspiration från HUSnr8 blev rabatten såhär.


Längst fram står vit och lila lavendel.

Bakom står tre ställningar med klematis. Två vita klematis (huldine) som blommar aug-okt och en lila som som blommar juni-juli. Jag vet tyvärr inte vad den lila heter då den bara är en reserv. Från början stod där en ”nelly moser” men den klarade inte vintern och denna var fin på bilden!


Mellan ställningarna har jag satt Kirgislökar/allium och de blommar alldeles ljuvligt just nu!

Dock tror jag inte att bladen tycker om blåst då de har blivit lite gula men de får vänja sig :) Om ett par år börjar det förhoppningsvis bli lite uppvuxet här omkring och då blåser det kanske inte lika mycket Jag har även petat ner snödroppar och pärlhyacinter lite varstans i rabatten men det behövs fler :)

Inga kommentarer: